على قاضى عسكر
41
تخريب و بازسازى بقيع به روايت اسناد (فارسى)
تخريب آثار پس از تسلّط سعوديان بر حجاز ، و با توجه به پيوند فكرى و مذهبى آنان با محمدبن عبدالوهاب ، در هر شهر و منطقهاى كه وارد مىشدند ، آثار و ابنيهء ساخته شده بر روى قبور بزرگان صدر اسلام را خراب و ويران مىكردند . وهابيان ، بار نخست در سال 1221 ه . ق . بخشى از بناهاى قبرستان بقيع را ويران نموده و سپس با تكميل سلطهء خود بر حجاز در شوال سال 1344 ه . ق . كليهء اين بناها و گنبدها و آثار را ويران و اموال و اشياء گرانقيمت موجود در اين اماكن را به تاراج بردند و نه تنها در مدينه ، بلكه در هرجا گنبد و بارگاه و زيارتگاهى بود ، به ويرانى آن اقدام كردند . مرحوم سيد محسن امين ، ابعاد ويرانىهاى وهابيان در حجاز را اين گونه بيان مىكند : وقتى وهابيان وارد طائف شدند ، گنبد مدفن ابنعباس را خراب كردند ، چنان كه يكبار ديگر نيز اين كار را كرده بودند . آنان هنگامىكه وارد مكه شدند ، گنبدهاى قبر عبدالمطّلب ، ابوطالب و خديجه امّالمؤمنين عليها السلام را ويران نمودند و زادگاه پيامبر صلى الله عليه و آله و فاطمهء زهرا عليها السلام را با خاك يكسان كردند و آنگاهكه وارد جده شدند ، گنبد و قبر حوّا را